En aktuell forskningsöversikt redovisar sju studier av koffeinintag och fosterskador eller missbildningar. I översikten konstateras att de torftigt utformade studierna (22, 23 och 24) tenderar att vara de som visar samband mellan kaffe/koffeinkonsumtion och missbildningar, medan de bättre utformade studierna inte visar några sådana samband (1).
En av de bättre utformade och genomförda studierna på detta område är en sjukhusbaserad fallkontrollstudie (26), som tittade på alla barn födda i Finland mellan januari 1980 och april 1982 med defekter på centrala nervsystemet (112 st.), harmynthet (241 st.), strukturella defekter på skelettet (210 st.) eller hjärt- och kärlmissbildningar (143 st.). Efter justering för andra faktorer fann man inga samband mellan kaffekonsumtion under graviditeten och risk för någon av de studerade fosterskadorna.
Författarna till den aktuella forskningsöversikten (1) sammanfattade: Ingen rapport har publicerats i detta ämne under de senaste tolv åren. Kanske känner de som söker orsak till missbildningar att loppet är kört.
Referenser