Eventuellt samband mellan koffeinintag och låg födelsevikt har varit föremål för åtminstone 29 publicerade studier och samband mellan koffein och för tidig födsel för åtminstone 18 publicerade studier. Området är alltså väl beforskat och den överväganden slutsatsen är att sambanden är svaga.
Forskningen är dock inte entydig och nyligen sänkte den brittiska livsmedelsmyndigheten rekommendationen till gravida om högsta dagliga koffeinintag till 200 mg/dag (ungefär 2 koppar kaffe) med hänvisning till att högre konsumtion kan ge låg födelsevikt, vilket i sin tur kan innebära hälsokomplikationer senare i livet (36). (I Sverige är Livsmedelsverkets rekommendation högst 300 mg koffein/dag.)
I en tidigare studie jämfördes 175 kvinnor, som nedkom före vecka 37, och 313 kvinnor som nedkom senare. Man fann ingen risk för för tidig nedkomst vid en kaffekonsumtion på fyra eller fler koppar per dag (18). En betydligt större samtidig studie på 12 205 kvinnor inga signifikanta samband mellan kaffekonsumtion och risk för låg födelsevikt, för tidig nedkomst eller missbildningar, sedan man korrigerat för andra faktorer (19).
En av de best utformade och genomförda studier som publicerats på detta område rekryterade 1 513 kvinnor bland 1 860 kvinnor, som regelbundet besökte ett distriktssjukhus i London (20). Vid tre tillfällen under graviditeten samlades data in om kaffe-, te- och koffeinintag och ett brett spann av andra livsstilsfaktorer. Efter justering för flertalet av dessa faktorer fann man ett signifikant samband mellan kaffe-, te- eller koffeinkonsumtion och låg födelsevikt. När data korrigerats också för rökvanor var emellertid dessa samband inte längre sifnifikanta.
En kohortstudie på 431 gravida kvinnor fann inget samband mellan koffeinintag och tidigt fosterutveckling. I en annan studie på 2 291 mödrar fann man ett omvänt samband mellan koffeinintag och födelsevikt också efter korrektion för för andra faktorer men inget samband för konsumtion av koffeinfritt kaffe (21). Författarna noterar emellertid att den lilla minskning i födelsevikt som observerats troligen var kliniskt betydelselös, när det inte handlade om en kaffekonsumtion på sex koppar om dagen eller mer.
En aktuell forskningsöversikt (1) konstaterar: Ju större urval och ju bättre analys, desto troligare att man inte hittar något samband mellan kaffe/koffeinkonsumtion och låg födelsevikt.
Referenser