Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

  • Sajtkarta
  • English
  • Registrera användare
  • Logga in
Sök

För mycket koffein kan öka risken för missfall

En hög exponering för koffein under tidig graviditet skulle kunna öka risken för tidiga missfall. Gravida kvinnor bör därför begränsa sin koffeinkosumtion till vad som motsvarar 2 - 3 koppar omdagen, alla koffeinkällor medräknade.

Forskningsområdet koffein och graviditet är väl belyst. En nyligen publicerad översikt redovisar 16 studier av eventuella samband mellan koffeinkonsumtion och spontan abort eller missfall. Även om resultaten inte är entydiga, råder allmän enighet om att gravida kvinnor bör begränsa sitt koffeinintag. Oftast är rekommendationen upp till 300 mg/dag, vilket motsvarar 3 koppar kaffe.

En intressant teori lanserades av forskarna Stein och Susser (10), som hävdade att en frisk moderkaka producerar ett hormonflöde, som hos en del kvinnor resulterar i att de i mindre utsträckning vill ha drycker med kraftig arom eller stark smak. Därmed skulle en hög koffeinproduktion under graviditetens första tredjedel vara en markör för låg produktion av de aktuella hormonerna. En sårbar implantation (det befruktade äggets förankring i livmoderslemhinnan) skulle alltså snarare vara resultatet av bristande hormonproduktion än av koffeinkonsumtionen.

Det första antagandet om samband mellan hög koffeinkonsumtion och missfall kom fram i en undersökning på 600 hushåll (11). Av 16 kvinnor i urvalet, som konsumerade mer än 600 mg koffein per dag, hade endast en en okomplicerad nedkomst. Åtta fick missfall, fem dödfödslar och två födde för tidigt. Studien har emellertid kritiserats för låg svarsfrekvens (61%), för att uppgifter om koffeinkonsumtion samlades in lång tid efter nedkomsten och för att det inte gjordes några korrigeringar för andra faktorer som cigarettrökning, alkoholkonsumtion eller socioekonomiska variabler.

Ett flertal fallkontrollstudier har undersökt förhållandet mellan koffeinintag och spontan abort. Endast en av dem har delat in missfallen i kromosommässigt normala och efter typ av kromosomavvikelse (13). Koffeinintaget uppskattades dels före och efter befruktningen och dels under graviditeten. Koffeinintag i samband med befruktningen visade sig ha samband med monosomi X missfall (abnormitet där en kromosom i ett par saknas), men inte med någon annan typ av missfall, vare sig de kromosommässigt normala och de med andra kromosomavvikelser. Däremot visades koffeinkonsumtion under den fortsatta graviditeten öka risken för spontan abort av såväl kromosomnormal som kromosomavvikande foster.

En annan fallkontrollstudie på 591 spontana aborter mätte nivåerna av paraxantin (en ämnesomsättningsprodukt av koffein) och fann samband endast vid mycket höga paraxantinnivåer (14).

En tredje fallkontrollstudie på 562 spontana aborter visade att de kvinnor som konsumerade mest koffein löpte de högsta riskerna för missfall. Möjligheten att koffeinkonsumtion är en markör för sårbar implantation, som framlades av Stein och Susser (10) skulle kunna förklara resultaten av alla dessa tre studier. En alternativ förklaring är påverkan av andra riskfaktorer, vilket är högst troligt i fallkontrollstudier.

Två framåtriktade kohortstudier fann inget signifikant samband mellan koffeinintag och spontan abort. Den ena rekryterade 431 gravida kvinnor, identifierade alla spontana aborter efter tre veckors graviditet och uppskattade kvinnornas koffeinintag vid sju olika tillfällen (16). Hos kvinnor som konsumerade mer än 300 mg koffein per dag fann man att risken för spontan abort ökade med 20%, men sambandet var inte signifikant.

Den andra studien rekryterade 5144 gravida kvinnor, av vilka 499 hade en spontan abort före vecka 20 (17). Man sökte eventuella samband mellan missfallen och konsumtion av kaffe och koffein i olika former och mängder. Av de samband man fann var endast det som avsåg konsumtion av tre eller fler koppar koffeinfritt kaffe som var signifikant.

Den inledningsvis nämnda översikten av vetenskaplig litteratur på området sammanfattade: Sambandet mellan koffeinkonsumtion och spontan abort kan stämma väl med Stein-Susser-fenomenet (kvinnor med betydande illamående tenderar att minska koffeinkonsumtionen och illamåendet tycks vara en markör för god implantation, kanske återspeglande en gynnsam balans på de hormoner som produceras av en frisk moderkaka (1).

Forskningen fortsätter på detta känsloladdae område och 2008 publicerades två studier, som gav upphov till viss förvirring. Den ena påvisade inga samband mellan koffeinintag och missfall (37). Den var genomförd som en kohortstudie på 2407 gravida kvinnor, där man undersökte eventuellt samband mellan kaffe/koffeinkonsumtion och missfall tom. vecka 20. Man fann liten indikation på att koffein påverkar risken för missfall i det spann av kaffe/koffeinkonsumtion, som rapporterats (upp till 300 mg/dag). Den andra studien visade på emellertid ökad risk för missfall vid ett koffeinintag större än 200 mg/dag.