Orsakar kaffe eller koffein cancer?
Nej, det är inte visat. The Word Cancer Research Fund publicerade år 1997 en omfattande genomgång av forskning om kost och cancer och konstaterade beträffande kaffe: Alla tecken pekar på att ett regelbundet intag av kaffe och/eller te inte har signifikant samband med någon form av cancer.
Kan kaffekonsumtion kopplas till urinblåsecancer?
År 1990 klassificerade The International Agency for Research on Cancer (IARC) efter en omfattande genomgång av tillgänglig forskning kaffe som möjligen cancerogen för urinblåsan. Sedan dess har ett flertal grundliga studier publicerats, som visat att kaffe inte är en orsaksfaktor för utveckling av urinblåsecancer.
Varför hävdar en del forskning att kaffekonsumtion är kopplad till ökad risk för vissa cancerformer?
Dessa studier, som tenderar att vara i minoritet, är i regel mindre övertygande eller har resultat som inte är statistiskt signifikanta. Det är högst osannolikt att en enskild kostfaktor vid måttlig konsumtion skulle orsaka utveckling av cancer.
Leder kaffe- eller koffeinkonsumtion till ökad risk för bröstcancer?
Nej. Forskning har visat att kaffekonsumtion på intet sätt kan kopplas till en kvinnas risk att utveckla bröstcancer.
Orsakar kaffe eller koffein äggstockscancer?
Nej, det finns inga övertygande bevis att kaffe eller koffein skulle öka risken för äggstockscancer.
Har kaffe eller koffein samband med ökad risk för cancer i bukspottskörteln?
Nej, personer som dricker kaffe ökar inte sin risk att utveckla denna sjukdom.
Är andra faktorer än kaffe avgörande för möjligheten att utveckla cancer?
Ja. Cigarettrökning har visats vara en betydelsefull faktor för utveckling av olika slags cancer.
Är det riktigt att kaffe skulle ha en skyddande effekt mot utveckling av vissa former av cancer?
Några studier har hävdat att kaffekonsumtion kan ha en skyddande effekt mot cancer i vissa organ. Emellertid krävs mer forskning, innan man kategoriskt kan påstå att kaffe skyddar mot cancer.