En stor svensk studie har nyligen visat att personer som dricker mycket kaffe löper minskad risk att drabbas av diabetes typ 2.
Forskargruppen undersökte närmare hos 8 000 personer koppling mellan olika livsstilsfaktorer och risken för diabetes och förstadiet till diabetes typ 2 (nedsatt glukostolerans). Män som drack 5 eller flera koppar kaffe om dagen hade 55% lägre risk att drabbas av diabetes typ 2, jämfört med män som drack 2 eller färre koppar kaffe per dag. Risken för förstadiet nedsatt glukostolerans var 37% mindre.
För kvinnor visade sig skillnaden vara ännu större. Kvinnor som drack 5 eller fler koppar kaffe om dagen löpte 73% lägre risk för typ 2 diabetes än lågkonsumenterna (mindre än 2 koppar per dag. Risken för förstadiet var 53% mindre (1).
Studien fann ett omvänt samband mellan insulinresistens (den grundläggande orsaken till till diabetes typ 2) och kaffekonsumtion. Det verkar alltså som om kaffe genom att förbättra insulinkänsligheten verkar förebyggande på sjukdomen.
En ännu större amerikansk kohortstudie följde nästan 42 000 män och 84 000 kvinnor från 1980 till 1998. Deltagarnas kaffeförbrukning registrerades via ett frågeschema vart annat till vart fjärde år. Forskarna fann ett omvänt samband mellan kaffekonsumtion och och risken att utveckla diabetes typ 2. Risken sjönk med stigande kaffeförbrukning. Den lägsta risken fann man hos de personer som hade den högsta kaffekonsumtionen: 6 eller fler koppar per dag innebar 54% lägre risk bland männen och 29% lägre risk bland kvinnorna. Också koffeinfritt kaffe var förbundet med lägre risk för diabetes typ 2. Män som drack minst 4 koppar vanligt kaffe per dag hade 26% lägre risk, medan kvinnor med motsvarande konsumtion hade 15% lägre risk. Det samlade koffeinintaget från olika källor var förbundet med signifikant lägre risk för att utveckla diabetes typ 2. Forskarna sammanfattar: långvarig kaffekonsumtion är förbunden med statistiskt signifikant lägre risk för typ 2 diabetes (2).
En holländsk studie visade för några år sedan liknande resultat. Drygt 17 000 män och kvinnor deltog i undersökningen och följdes under sammanlagt mer än 125 000 personår. En konsumtion på minst 7 koppar kaffe om dagen var förbunden med en halverad risk för att utveckla diabetes typ 2, jämfört med dem som drack bara 2 eller färre koppar per dag (3).
I alla studierna hade forskarna tagit höjd för andra livsstilsfaktorer, som kan påverka risken för sjukdomen, för att komma så nära den självständiga effekten av kaffe som möjligt.
Referenser