Njurstenspatienter uppmanas ofta att öka sitt vätskeintag. Men vilket slags vätska bör man dricka och utgör koffein ett problem för dessa patienter?
En amerikansk forskare, G C Curhan, har visat på samband mellan ett stort intag av vanligt eller koffeinfritt kaffe, te, öl eller vin och en minskad risk för njur- och gallsten (1). Studien omfattade 45 000 personer, som aldrig haft njursten. Ett stort intag av äppel- eller grapejuice pekade däremot på en ökad risk.
I en följande studie på 81 000 kvinnor visade samma forskargrupp att vanligt kaffe och vin har samma effekt och är långt effektivare än vatten för att undvika njursten (2).
De visade också att det i stort sett saknar betydelse om man dricker vanligt kaffe eller koffeinfritt. Redan en stor kopp (2,5 dl) vanligt kaffe minskade risken med 10%. För samma mängd koffeinfritt kaffe var riskminskningen 9%.
Referenser